Aktivitet
Aktivitet forstås i denne sammenhengen som noe aktivt foreldrene gjør i møtet. Det kan være alt fra å trekke en lapp for å finne en sitteplass i rommet til en lek i gymsalen. I Sammen modellen regnes også det å drikke kaffe som en aktivitet.

Kort film om aktivitet som del av foreldremøtet
Hensikt
Hensikten med å ha med en eller flere aktiviteter i foreldremøte er å sette i gang kontakt mellom de som er deltakere i møtet. I prosjektet har vi testet ut forskjellige former for aktivitet og selv små enkle grep som det å må reise seg for å hente kaffe eller forflytte seg i rommet i løpet av møtet hadde betydning for hvor aktive deltakerne var til å stille spørsmål eller delta i diskusjoner senere i møtet.
Foreldre med ulike utgangspunkt
Allerede når foreldrene kom inn i rommet der møtet skulle være kunne vi se tendensen til hvem som kom til å delta aktivt i møtet. Det er forskjell på hvor godt foreldrene kjenner hverandre, og hvordan de opplever det å komme til skolen for å delta på et møte. Foreldrene er også forskjellige på hvor naturlig det er for dem å ta ordet i en større gruppe.
Når vi observerte de første foreldremøtene så vi at mange foreldre kom inn i rommet uten å snakke med noen. De satt ofte stille og ventet på at møtet skulle starte, gjerne med blikket på en mobiltelefon. Det kunne være andre foreldre i rommet som småpratet, men de som kom alene og satte seg uten å være i kontakt med noen forble ofte stille resten av kvelden.
Valg av aktiviteter
Når dere velger aktivitet(er) er det viktig å ha en tanke om hva dere ønsker å oppnå. Hvis dere ønsker å blande foreldrene slik at de ikke setter seg sammen med de de kjenner fra før, kan en aktivitet være at foreldrene trekker en lapp når de kommer inn som viser hvor de skal sette seg i rommet. Hvis ønske er å få løsnet opp i gruppa å få en mindre formell tone kan en lek være et godt grep.
Hvis noen i foreldregruppa ikke snakker flytende norsk kan det være nyttig å tenke på det når man velger aktivitet slik at alle har lik mulighet til å delta. Det kan også være andre hensyn som bør ivaretas som for eksempel fysiske begrensninger.
Se eksempler på aktiviteter nedenfor, og merk at alle aktivitetene her kan gjennomføres i møter der det kun deltar foreldre men også i møter der barn/ ungdommer deltar.